09 juli 2009

G: Hemma i Dalarna

Hemma i Dalarna och har ledigt inför RIX09.

Spänningen börjar infinna sig - som den bör - och om en och en halv vecka har vi sparkat igång Vi Ungas Rixläger!

Igår var jag med min mormor och morfar till Leksand för att besöka Karlfeldtsgråden i Sjugare (ja, vi har en i Avesta också :-)). På vägen hem genom spöregnet (Leksand fick 47 mm regn på en eftermiddag) så passerade jag ett stort antal vägskyltar som kändes bekanta.

Djurmo, Amsberg, Sollerön och så vidare... Närmare tio vägskyltar som alla gav mig samma känsla.

Lite senare insåg jag sambandet - det var såklart platser där Vi Unga har/har haft klubbar och föreningar! På många av orterna har Vi Unga-klubbarna somnat in. Men på lika många nya platser har nya sprungit upp Stjärnsund, Husby, Idre och så vidare.

Dalarnas Vi Unga har de senaste tio åren haft mellan 250-500 medlemmar i ungefär tio lokala klubbar. Säkerligen har alla kommuner i länet haft en Vi Unga-klubb de senaste tio åren, särekligen har platserna skiftat många gånger men därför har också antalet unga människor som skapat verksamheten varit stort!

Jag tror att Vi Unga ska vara just det - en plattform för att driva sina idéer och projekt, skapa arrangemang på sin ort och en mötesplats där du skapar vänner för livet.

//Gabriel

Inga kommentarer: