12 juli 2009

G: En tid att summera tre år

Har de senaste dagarna lagt lite tid på att förbereda inför överlämningen till en ny ledning i Vi Unga.

Spännande att titta tillbaka på något som jag lagt mycket kärlek, tid och energi på.

Sommaren 2006 stod Sara och jag förändringsivriga, sprudlande av energi och redo för världens alla utmaningar (så kändes det i alla fall :-)) och talade om för Vi Ungas förbundsstämma vad vi ville prioritera och vad vi ville arbeta med när vi nu precis blivit valda till ordföranden i Vi Unga.

Såhär tre år senare - med några fler skrattrynkor efter alla kvällar, nätter och helger - är det roligt att se att vi gjort det vi pratade om för tre år sedan. Då, en varm sommmardag i augusti när vi blev valda, pratade jag om stödet till distrikten, utbildningarna och den interna kommunikationen som de frågor jag såg mest avgörande för Vi Unga de kommande åren.

Det är just de sakerna jag också lagt allra mest tid på - samma sak gäller för Saras prioriteringar kring extern kommunikation, marknadsföring och påverkansarbete. Sedan får någon annan avgöra om vi gjort rätt saker :-)

Min egen analys är dels att tiden går oerhört fort när det är roligt, och dels att det är viktigt att tidigt visa riktning som ledare. Det finns begränsat utrymme för en och samma person att förändra en organisations kurs. Det finns en gammal klyscha som säger att varje generation kan flytta fram horisonten ett steg.

Jag håller med!

Vi har gjort tre spännande, roliga och givande år - nu är det helt rätt för både Vi Unga att släppa fram nya ledare och helt rätt för Sara och mig att ta oss an nya utmaningar. Att lämna vidare är kanske den viktigaste delen av ledarskap. Ni har nu läst några av de tankar jag tar med mig när jag sammanfattar till den nya ledningen i Vi Unga.

//Gabriel

Inga kommentarer: