04 november 2008

G: Idag förändras världen!

Uppstigning i ottan (tidigt) för avresa till Göteborg. På agendan idag står möte med Vi Ungas arbetsutskott. Denna gång gästar vi Göteborg och håller till på Göteborgs Stadshus hos Stefan Landberg, Folkpartist, ordförande i Sveriges största avdelning i Studieförbundet Vuxenskolan med mera.

Denna dag, den 4:e november kommer hur än utgången i det amerikanska valet blir, bli ihågkommen som en milstolpe i världshistorien. Med en (minst sagt) vacklande amerikansk ekonomi, ökat behov av internationella insatser i länder som Irak och Afganistan och såklart massor av möjligheter kommer det att bli ett nytt ledarskap i Vita huset. Själv är jag inte påhittigare än att jag stämmer in i kören kring förhoppningar på Obama, även om jag hoppas att han i sådant fall lyckas frigöra sig från några av de mer protektionistiska värden han kommunicerat i valrörelsen.

Det blir en spännande natt helt enkelt - själv tänker jag följa Metros tips och gå upp tidigt tidigt imorgon bitti istället.

Allra mest vill jag få er att rikta blickarna mot en engagerad och ung person vid namn Marie Wickberg. Hon befinner sig just nu i New York där hon representerar Sverige och LSU vid FN:s Generalförsamling. Marie lär säkerligen rapportera kring valet på FN-bloggen.

//Gabriel


Inga kommentarer: