30 mars 2009

S: Vilse i Östergötland...


Hade i helgen äran att besöka Östergötlands distriktsstämma. I en fullsatt skolsal både spånades det fram nya schyssta idéer till distriktsaktiviteter, allt från survival camp till mysläger, och valdes en ny distriktsstyrelse med Diana Jonsson och Linus Wigren i ledningen. Grattis till ordförande och vice ordförande-uppdragen! Östergötland är verkligen ett häftigt distrikt, som förra året hade mer än 400 medlemmar och gjorde att ekonomiskt överskott på över 120 000 kr (till följd av ett mycket lyckat rixläger).

Östergötland är också ett väldigt stort och fint landskap, vilket jag fick uppleva på vägen hem... Vi befann oss en bit söder om Norrköping. (typ en halvtimme på olika hala småvägar) Jag fick skjuts från stämman till tåget i Norrköping och vi satt i godan ro och snackade politik i mörkret och dimman då vi plötsligt såg skylten: Åtvidabergs kommun
20 minuter kvar tills mitt tåg skulle gå och vi hade verkligen ingen aning om var vi var, mer än att vi var jäkligt långt ifrån Norrköping...
Efter en stunds irrande upptäckte vi till slut en skylt, 1,5 mil till Linköping. Inte rätt håll, men i alla fall en stad vi skulle hitta ifrån.
Naturligtvis var tåget jag skulle hinna med det sista som gick för kvällen. Vi ringde runt till SJ och bussbolag, men inget mer gick för kvällen. Började få lite kalla kårar längs med ryggraden och drog mig till minnes en natt i Hallsberg i snö i februari då jag missade sista tåget till Borås vid elva på kvällen och nästa inte gick förrän kl 6 morgonen därpå.
Men, denna gång kördes bilen av hjälten Mattias som erbjöd sig att skjutsa upp mig till Södertälje (därifrån går pendeltåg till halv 2 på natten till Stockholm). Det är låååångt till Södertälje från Linköping!! (får inte ens plats på kartan ovan, jag tror det är typ 17 mil) Mattias syrra ringde och undrade vart i hela världen han hade tagit vägen, han bara bad henne att ställa in chokladmoussen i kylen igen och sa att han skulle bli lite sen.
Jag missade visserligen precis halv ett-pendeln till Stockholm och ett-pendeln gick sönder och blev inställd, men jag kom med den sista vid halv två.

Mattias: du är guld! Tack för en kväll med sightseeing i både Östergötland och Sörmland!




Inga kommentarer: