26 mars 2009

S: Vilket EU är ditt EU?


När det var EU-parlamentsval senast i Sverige tyckte jag är EU var ganska ointressant. Åtminstone kändes det inte som att det hade med mig eller någonting jag brydde mig om att göra. Jag tror att många fler känner så. Man vet på ett intellektuellt plan att vi är med i EU, men man har ingen relation till EU. Jag röstade i alla fall, men för att jag tyckte det var en viktig princip fråga.
Sedan dess har jag haft förmånen att få träffa EU-parlamentariker, resa till Bryssel, prata med personer som känner ett engagemang för EU. Idag känner jag därför själv ett stort engagemang, både för vad jag tycker är fantistiskt med EU (t ex att det faktiskt finns en arena för samarbete, dialog och gemensam aktion) och vad som måste förändras (t ex att EU-parlamentet styrs av för många medelålders män, de är inte de som bäst representerar mig)
För att fler ska kunna skapa sig en personlig relation till EU på har LSU tillsammans med SV (med Vi Unga som aktiv påhejare) tagit fram en bok om EU. Läs den och låt dig inspireras!

1 kommentar:

Alex sa...

Glöm inte att skriva om din hemfärd från Östergötland i fredags. haha