05 juni 2008

S: Svåra samtal

Det är många nyttiga erfarenheter men får genom Vi Unga... Ett av dem är att hålla svåra samtal. Ganska många gånger har det hänt att jag tyckt att något inte fungerar som det ska, tyckt att någon gjort fel, upplevt att det finns en konflikt som måste lösas eller behövt förhandla med någon. Den typen av samtal har jag inte tyckt varit särskilt jobbiga. Den här veckan däremot har jag fått hålla samtal som jag inte trodde skulle vara så jobbiga, men som verkligen var det.
Vi håller ju på att anställa ny förbundssekreterare och fick in en massa bra ansökningar. Men, eftersom det bara finns en tjänst innebär ju det att de är en massa personer som inte får tjänsten. Det kändes verkligen i magen på mig när jag skulle lämna det beskedet till dem. Särskilt de som vi träffat på intervju och som verkligen var häftiga personer allihop.
Läste någonstans att den typen av besked skulle vara lätta att lämna, bara man hade sakliga argument för sin sak. Så rationell är inte jag... Självklart hade vi motiv till vilka vi valde att gå vidare med. Men det gör ändå ont i magen att göra personer besvikna som inte har gjort något fel, bara lite mindre rätt är någon annan.

Inga kommentarer: