23 februari 2009

G: Kärnkraft vs hjärnkraft?


På min fråga kring ämnen att blogga om kom ett önskemål från Johan Runesson från en klubb i vackra Småland. Johan bad mig skriva Centerpartiets vändning när det gäller kärnkraftsfrågan.

Johan ville gärna veta vad jag och även Vi Unga tycker om saken.

Mitt spontana svar är att det skulle jag mycket gärna vilja veta :-) Johans fråga väckte massor av tankar och grubblerier inom mig kring vad som egentligen driver en folkrörelse. Centerparitet som så länge drivits av en decentraliserad, kärnkraftsavfärdande och djupt rotad politik vänder ju faktiskt kring en sådan stor fråga som kärnkraften ändå varit för dem. Ena delen av mig fnyser lätt åt alla referenser att respektera folkomröstningen som gjordes 1980. Den omröstningen gjordes i en tid som är snart för trettio år sedan.

Närmare bestämt gick svenska folket till val den 23:e mars 1980. Detta är på dagen sex år innan jag föddes :-).
En person som var 17 år och inte fick rösta i det valet 1980 är idag 46 år :-)
Vi är alltså en ganska stor del av befolkning som inte fick vara med och ta ställning i valurnorna då.

Men (ständigt dessa men), så är ju jag personligen ideologisk motståndare till mer kärnkraft så länge vi inte har något mer ansvarsfullt sätt att rena eller återanvända avfallet. Så kanske lika bra att vi respekterar det val då min mamma var 25 år gammal och hängiven i kampanjen för avvecklingen av kärnkraften.

Tiderna då det på Vi Ungas förbundsstämma diskuterade kärnkraften och stort tog avstånd från kärnkraften har dock försvunnit. Lika så de dagar Vi Unga var med och drev arbete för tv-fria söndagar och faktiskt drev igenom förbudet mot enarmade banditer i Sverige(något svenska spel nu gått runt med jack vegas-maskiner med en knapp istället för spak). När jag väl städar tankarna tillräckligt kan jag publicera roliga listor med politiska ställningstaganden som Vi Unga tagit genom åren.

Idag pratar vi allt mindre sakpolitik och allt mer metoder för att nå nya grupper av unga människor och nya modeller för att ge nya kulturyttringar en chans. Men likförbaskat är vi hundra personer som samlas för förbundsstämma i juli och med kraft, vilja och engagemang för arbetet framåt.

Kanske är svängningen i kärnkraftsfrågan Centerpartiets sätt att göra detsamma? Såklart har vi alla fattat beslut som vi senare måste göra upp med - antingen hålla kvar dem - eller säga att vi faktiskt tänkt om. Här Centerpartiets medlemmar och ledare tänkt om så välkomnar jag deras vändning.

Sedan sätter jag stor förhoppning till att vi kan hitta något sätt att låta bli att använda kärnkraft, men i dagsläget delar jag nog uppfattningen att koldioxidutsläppen är viktigare att angripa än kärnavfallet. Mycket olustigt känns det dock att veta att elförsörjningen till den dator jag skriver detta på bygger på att vi varje dag gräver ner nytt och extremt dödligt och giftigt avfall som kommer vara farligt många, många, många, många generationer till.

Johan: tack för inspirationen!

//Gabriel, som förövrigt hållit ännu en cirkelledarutbildning ikväll - denna gång i Botkyrka

1 kommentar:

Anonym sa...

Varsågod!

Jag håller till stor del med dig, Gabriel. Folkomröstningen var ju för 30 år sedan, så man kan ju knappast ta för givet att den skulle återspegla folkets åsikter om kärnkraft idag.
Jag tycker trots det inte att man ska tillåta byggandet av nya kärnkraftverk, utan snarare bygga upp en ny stark energibas av exempelvis vindkraft fram tills dagens kärnkraftverk slitits ut. Själva kärnkraftsverket släpper ju inte ut någon koldioxid, utan drivs av uran, men hur bryter man uran? Det släpps ut mängder av koldioxid för att förse svenska kärnkraftverk med uran, och om dessa utsläpp räknades in i Sveriges totala utsläpp skulle det motsvara sju procent. Dessutom lämnar vi ju, som du sa Gabriel, kvar ett avfall som generation efter generation kommer tvingas ta hand om.