14 april 2009

S: Västerbottens Vi Unga protesterar mot Svenska Spels reklam

Har precis kommit hem efter en fantastisk vecka på skidor i Alperna. Känns alltid som att man lever i någon slags händelsebubbla på semestern, utan tidningar eller internet, så kände att jag hade ett stort uppdämt medie- och nyhetsbehov när jag kom hem. Kunde snabbt läsa en dålig och en bra nyhet. Den dåliga först:



Fokus har gjort en undersökning som visar att enbart 33 procent av svenskarna vet att det är val till EU-parlamentet i år och bara 18 procent av 18-29-åringarna. Det betyder att det är en tuff slutspurt vi har framför oss för att få dubbelt så många 18-25-åringar att gå och rösta som förra gången!! Var med och sprid budskapet! Lägg till en banner på din blogg, bjud in alla dina kompisar till Jag ska rösta 7 juni-gruppen på Facebook (12 813 personer är redan med) eller arrangera en valpicknick i vårsolen.




Den bra nyheten:
Västerbottens Vi Unga har fått en debattartikel publicerad där de protesterar mot att Svenska Spel utnyttjar ungas drömmar och engagemang i sin marknadsföring som ett argument för ökat spelande. Jag blir så fantastiskt glad över människor som GÖR. Som inte bara sitter hemma och gnäller över vad man tycker är fel, utan aktivt arbetar för att säga ifrån och göra skillnad. Om du blir förbannad över någonting, gör då gärna precis som Västerbottens Vi Unga gjorde: skriv ner det du tycker, mejla gärna till mig för feedback kring fakta och hur debattartikeln kan bli ännu vassare, skicka in till tidning!

1 kommentar:

Anonym sa...

Uppdatera oftare!